Még frissen élnek bennünk a nyári emlékek, de közben azon vesszük észre magunkat, hogy vészesen közeledik az év vége és ezzel együtt a vásárlás ünnepe, a karácsonyi készülődés kezdete, azaz a fekete péntek. Idén november 29-én lesz a kiskereskedelem egyik legfontosabb, a gigantikus leárazások és akciók napja: a Black Friday.
Beszéljenek a számok
Változó mértékben, de a világ szinte minden országában egyre növekvő érdeklődés övezi a fekete pénteket mind fogyasztói, mind pedig eladói oldalról. Nem véletlen, hiszen az üzletek átlagosan 55%-os árleszállítása sok vásárló számára kecsegtető. Az üzletek pedig a nagy kedvezmények ellenére –avagy azzal együtt is – hatalmas, évről- évre növekvő bevételt érnek el mind a hagyományos, mind pedig az online piacon. A felmérések alapján a legtöbbet az Egyesült Államokban költöttek a tavalyi Black Friday-en: átlagosan 446 eurót fejenként.
Mi magyarok jóval kevesebbet, átlagosan 47 360 forintot költünk a fekete péntek alatt. Nagyon érdekes adat azonban, hogy globális szinten hazánkban a második legmagasabb az eladások számának növekedése a Black Friday-en, egy átlagos pénteki naphoz viszonyítva. A tavalyi évben a magyarok 9750%-al (!) többet vásároltak a Black Friday ideje alatt.
Black Friday gazdaságosan
Az akciós időszak alatt számtalan termékhez és szolgáltatáshoz juthatunk hozzá az eredeti ár töredékéért, ez pedig sok esetben meggondolatlan vásárlásokat és túlköltekezést vonhat maga után. Gyakran olyan termékek is a kosarunkba kerülnek, amelyekre valójában nincs is szükségünk, csak azért vesszük meg, mert olcsó.
Nem csak a pénztárcánkat terheljük, de a környezetet is szennyezzük a felesleges vásárlásokkal, érdemes tehát jól átgondolni, hogy mi az amire valóban szükségünk van.
Íme néhány tipp a legközelebbi fekete péntekre, hogy ne szaladjon el velünk az a bizonyos ló:
1. Szabd meg a határt
A Black Friday második legnépszerűbb kategóriája a vásárlások alapján az elektronikai eszközök kategóriája. Ezek a termékek jellemzően magasabb árfekvésűek, így könnyen előfordulhat, hogy negatívba fordítják a számlaegyenlegünket. Fontos, hogy még a vásárlás megkezdése előtt húzd meg a tervezett költésed felső határát. Sok elektronikai terméket kínáló online és hagyományos üzlet is, mint például az Emag, az Euronics, az Extrem Digital és a Media Markt is előre meghirdeti a Black Friday akcióit, így egyszerűbb a büdzsé tervezés.
2. (Fekete) lista
A Black Friday-t óriási készülődés előzi meg a kereskedők részéről. Igyekeznek „visszautasíthatatlan” ajánlatokkal előállni a vásárlók számára. Annak érdekében, hogy elkerüld az érzelmeidre ható ügyes marketinget – amelynek eredménye gyakran felesleges termékek és szolgáltatások vásárlása -, fontos, hogy tudatosan és felkészülten vágj neki a fekete pénteknek. Gondold végig, hogy mi az, amire valóban szükséged van, vesd össze a korábban meghatározott költségkerettel és ennek alapján írj listát. A hatalmas szupermarketek, például a Tesco és Auchan fekete péntekén a sorok között keringve egy ilyen lista sok felesleges vásárlástól kímél majd meg.
3. Tervezz!
A tudatos vásárlás következő fontos lépése a terv készítése. Felmérések egész sora bizonyítja, hogy a nők hajlamosabbak érzelmi alapon dönteni vásárláskor; az utóbbi évek öt legnépszerűbb Black Friday-es termékcsoportjából 4 pedig éppen őket célozza. Az egyik kedvelt ruhaüzlet, a C&A tavalyi Black Friday akciója alatt például 60%-os engedménnyel kínálták bizonyos termékeiket. Érdemes még a fekete péntek előtt „felmérni a terepet”, hiszen ha kész tervvel vágsz neki a vásárlásnak és tudod, hogy a listádon szereplő termékeket melyik boltban fogod megvenni kevesebb eséllyel fogsz elkalandozni az üzletekben, hogy végül a bankszámlád a leértékelések csapdájába essen.
4. Fekete hét
A tömegiszonyosoknak jó hír, hogy a fekete péntek akciót sok üzlet több napra, sőt akár egy egész hétre is kiterjeszti. Ha teheted, vásárolj korábban, kedden vagy szerdán, hogy elkerüld a nagy tömeget és az azzal járó nyomást. A nyugodtabb vásárlás nem csak az idegeidnek tesz jót, de lecsökkentheti a túlköltekezés kockázatát is.
5. Webre fel!
Manapság már nem csak az elektronikai eszközök érhetők el széles választékban a neten, de ruhákat, kiegészítőket vagy akár parfümöt is vásárolhatunk otthonról, kényelmesen a kanapén ülve. Az ár összehasonlító oldalak segítségével, pedig biztosra vehetjük, hogy az áhított termékeket az elérhető legjobb áron vásároljuk meg. Az egyik legkedveltebb ruhaüzlet, a H&M Black Friday akciói természetesen az online shopban is elérhetőek, ahogyan a népszerű sportruházatot és kiegészítőket árusító Decathlon fekete péntek promóciója is. Fontos hozzátenni, hogy Internetes vásárlás esetén számolni kell a megnövekedett szállítási idővel, pláne a kiemelt időszakokban, mint a Black Friday.
6. Tudd a jogaid
A Gazdasági Versenyhivatal szigorúan ellenőrzi és bünteti a visszaéléseket a Black Friday alatt, de a vásárlóknak is érdemes résen lenniük. Nagy értékű vásárlás előtt járj utána, hogy az eredeti ár valóban valós-e és ha úgy látod, hogy valami nem stimmel a kedvezménnyel, inkább válassz másik üzletet, vagy szolgáltatót. Internetes vásárlás esetén pedig nézd meg, hogy a cég hová van bejegyezve. Ez azért fontos, mert az EU-n belül sokkal könnyebben tudod érvényesíteni a vásárlói jogaidat szükség esetén.